Rasťo Klena je manažérom jedného z najväčších prevádzkových odborov na divízii podzemných zásobníkov zemného plynu. Od roku 2009 si stihol prejsť rôznymi pozíciami, ktoré mu dnes pomáhajú poznať prevádzku z rôznych uhľov pohľadu. Popri tom finišuje inžinierske štúdium. Rasťo nám priblížil svoju zaujímavú kariérnu cestu, ako mu v nej pomohol adaptačný program a aj to, ako sa dá skĺbiť škola, stavba domu a vedúca pozícia.
Aký je Rasťov príbeh?
Na pozíciu operátora bol prijatý ešte počas výstavby Centrálneho areálu Gajary s jednou z najmodernejších technológií v strednej Európe. V rámci adaptačného programu si prešiel rôznymi pozíciami vo viacerých strediskách podzemných zásobníkov zemného plynu, na ktorých sa pripravoval na pozíciu operátora v novovybudovanom centrálnom areáli. „To bola asi najlepšia škola. S kolegami sme v rámci adaptácie začínali na pozíciách prevádzkových mechanikov, kde sme presne pochopili, ako jednotlivé zariadenia fungujú.“ Pri operátorských činnostiach tak bolo oveľa jednoduchšie predstaviť si celý proces. Presnejšie vedieť , akú konkrétnu aktivitu musí mechanik vykonať, koľko času mu to zaberie a aké kroky vedú k najrýchlejšiemu a najefektívnejšiemu riešeniu konkrétnych situácií. „Viete si potom naplánovať potrebný čas a v medzičase sa venovať inej časti svojej agendy.“
Kariérna cesta a výzvy vedenia tímu
Z pozície operátora sa posunul na pozíciu majstra. „Tá najväčšia zmena je v uhle pohľadu, keďže ako vedúci už máte zodpovednosť za ľudí.“ Už to nie je to len prevádzka, ktorej sa musíte venovať. „Pri práci s ľuďmi sa veci môžu meniť veľmi rýchlo. Vypadne vám niekto z tímu, napríklad ochorie zo dňa na deň a musíte rýchlo hľadať alternatívu. Ak sa ju nepodarí nájsť, zaskočíte vy.“ Rasťova kariérna cesta však na pozícii majstra neskončila. Na začiatku roku 2024 začal riadiť odbor s takmer 40 zamestnancami, čo mu opäť prináša iný typ agendy. „Teraz sa už na aktivity nemôžem pozerať len ako vykonávateľ, treba už poznať aj legislatívu, procesy je potrebné dôslednejšie implementovať a pozerať aj na širšie nariadenia, ktoré sa nás možno na prvý pohľad netýkajú. Veľmi dôležité je vybrať si cestu, kam odbor smerovať. Musíte si veľmi dobre premyslieť, kam činnosti tímu povediete, lebo konkrétne výsledky sa dozviete až o nejaký čas. A ak stratíte čas, tak môžete ostať za konkurenciou alebo to môže mať ďalšie iné následky.“ Dôležité je tiež hľadať pri aktivitách rovnováhu. Zamestnanci musia cítiť, že vedenie presne vie, čo robí, môžu mu dôverovať a kroky, ktoré koná, majú zmysel a sú vysvetlené. Keďže Rasťo prešiel viacerými pozíciami, vie aké informácie sú pre ľudí na jeho útvare dôležité a snaží sa ich svojim kolegom sprostredkovať.
Nekončiace vzdelávanie sa
Rasťo Klena je jedným z kolegov, ktorí využili možnosť rozšíriť si svoju kvalifikáciu. V NAFTE kladieme dôraz na kvalitný vzdelávací program a už veľa kolegov popri práci ukončilo vysokoškolské štúdium v technických odboroch. Okrem toho majú kolegovia aj široké možnosti ďalšieho vzdelávania – jazykového alebo odborného.
Čo vníma Rasťo ako pozitívum štúdia popri práci? „Ak začnete študovať to, čo ste dlhodobo robili, prepájate si získané poznatky z praxe s teóriou a všetko Vám začne do seba krásne zapadať. S profesormi viete diskutovať o konkrétnych príkladoch a uplatnení teórie. Zároveň už aj kolegom dokážete vysvetliť fungovanie niektorých vecí nielen z praktického hľadiska.“ Pri písaní svojej diplomovky sa v podstate môže venovať konkrétnemu projektu, ktorý plánuje implementovať priamo v prevádzke.
Rasťo vraví, že je taký večný študent. Už predtým popri práci získal bakalársky titul z prírodovedeckej fakulty. Potom prišla ďalšia ponuka štúdia z NAFTY, kde si Rasťo vybral smer geologické inžinierstvo. Ako sa to dá časovo zladiť? „V prvom rade musíte mať na svojej strane rodinu, bez jej podpory to nepôjde. Ďalej, vynikajúcich kolegov, ktorí sú vám ochotní pomôcť. A potom je dôležité mať tú chuť vzdelávať sa. Lebo všetko je na úkor vášho osobného času, kedy svoje obľúbené aktivity musíte dať bokom. Ja som to mal ešte o niečo komplikovanejšie, keďže som v rovnakom čase začal stavať dom. Môj bežný deň vyzeral tak, že som išiel z práce rovno na stavbu a neskoro večer som študoval.“
Chuť učiť sa je najlepšia motivácia na dosiahnutie cieľa
A čo má Rasťo na svojej práci rád? Najmä hľadanie riešení. „Všetky problémy majú riešenie a tie najzložitejšie problémy majú zvyčajne to najjednoduchšie riešenie. Dôležité je sa nevzdávať. V prevádzke idete do práce a neviete čo vás čaká. V technológii máme veľa premenných, situácia sa neustále dynamicky mení. Čiže sa venujete svojej práci a ak príde akýkoľvek problém, vyriešite ho. Idete ďalej a čakáte na ďalšie výzvy, ktoré prídu.“ Je potrebné byť flexibilný a prispôsobiť si aktivity podľa toho, čo v daný moment potrebujete.
Čo očakáva od nových kolegov alebo čo by odporučil študentom, ktorých by zaujímala práca v prevádzke? „Vždy je potrebné to, aby chceli a mali chuť získavať nové informácie. Ak má niekto chuť učiť sa, a stále ho niečo ženie dopredu, otvárajú sa mu dvere. Ale treba si uvedomiť jednu vec – nič sa nedeje rýchlo a kým sa dostavia výsledky, trvá to nejaký čas.“